Etiketa na silnici: Jak správně zipovat
Abychom se za volantem nemuseli tolik vztekat, kroutit hlavou, zvedat oči v sloup a naopak všichni přesně věděli, co máme v krizových momentech dělat, spouští Toyota seriál s příznačným názvem Etiketa na silnici. První díl se věnuje správnému zipování.
"Rozhodli jsme se přispět k tomu, aby se řidiči na silnicích vzájemně více respektovali, chovali se podle pravidel silničního provozu i zásad slušného chování, a tím zvýšili nejen pohodu na cestách, ale často především bezpečnost," popisuje PR manažerka českého zastoupení automobilky Toyota Jitka Jechová důvod, proč vznikl seriál Etiketa na silnicích.
Zipujte, netvořte kolony
První díl je věnovaný jednomu z největších evergreenů, jehož porušování vídáte na silnicích každý den, a sice zipování. V tomto případě přitom nejde jen o bezpečnost a vzájemnou toleranci, ale také o to, že pokud někdo nezná pravidla zipování, často tím výrazně zpomaluje provoz a narušuje jeho plynulost. Každé zabrzdění se sčítá a může způsobovat kolonu.
Zipování se používá na místech, kde při souběžné jízdě jeden z pruhů končí, ať už kvůli zúžené silnici, nebo stavebním pracím nebo jiné z dálky viditelné překážce na vozovce, která je také dopředu označena dopravní značkou signalizující zúžení.
"Základem správného zipování je plynulá jízda bez zastavování. Před snížením počtu jízdních pruhů by měli řidiči zpomalit a vyrovnat rychlost v obou pruzích. Řidiči v pruhu, který pokračuje, pak začínají dělat mezery tak, aby se před každého z nich mohl zařadit vždy jeden vůz. Tak vzniká metoda zipu. Důležité však je začít dělat mezery včas," radí produktový manažer české Toyoty Václav Zikmund.
Mezery musí být dostatečně velké
Mezery samozřejmě také musí být dostatečně velké - nejen na velikost samotného vozu, ale i s takovou rezervou, aby do ní řidič mohl pohodlně a plynule zajet a nemusel ještě více brzdit, nebo dokonce zastavit.
"Mezi časté chyby, které řidiči při zipování dělají, patří zbytečné přejíždění z pruhu do pruhu, příliš krátká mezera, nebo třeba snaha o zařazení se do průběžného pruhu příliš brzy," dodává Zikmund.
Zipování pak dokonce i popisuje zákon, a to přesně takto: "Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu."
Fotografie: Toyota Czech Republic